Äppelpaj :)

Hej!

För ett tag sen bakade jag en äppelpaj. Den blev jättegod, jag hann inte ens ta bild innan jag smakat.


Äppelpaj


Ibland kallar jag den här pajen för förkylningspaj. Den innehåller ingefära som är bra som kureringsmedel när man är förkyld. Om man vill ha det ännu mer förkylningsbotande så kan man även ringla honung över äpplena. Yumyum!

Såhär går det till när man gör en sån.

Man behöver:
Äpplen
Vetemjöl
Socker
Bakpulver
Flytande smör & rapsolja
Kanel
Färsk ingefära
ev. Honung

Börja med att skära äpplen i små bitar, och lägg i en pajform så att det täcker hela botten. Strö över kanel och riven färsk ingefära (och kanske lite honung), så mycket som du vill ha.
Sen ska man göra degen som ska ligga ovanpå. Då blandar man 3 dl mjöl, knappt 1 dl socker och ca 1 tsk bakpulver i en bunke. Rör i flytande smör & rapsolja tills det är en klibbig deg, lite lösare än vanlig smuldeg.
Lägg den klibbiga degen över äpplena, så att det täcker hela formen. Det är lite trixigt eftersom den är så kladdig.
Grädda i ugnen på 175° tills den fått lite färg.

Den är väldigt god nybakad, men nästan ännu godare dagen efter. Då har ingefäresmaken kommit fram mycket mer och spridit sej till hela pajen.
Kramiz kramiz :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0